En organisation med hög digital kompetens

Digital kompetens är något regionen prioriterar högt. Det är grunden för att kunna driva och realisera nyttorna av digitaliseringen, oavsett om det handlar om att kunna ta till sig och förhålla sig till nya arbetssätt, eller att se möjligheter och driva verksamhetsutveckling.

Digital kompetens är förmågan att delta, leda eller möjliggöra.

Delta

Medarbetare ska ha en grundläggande förståelse för digitaliseringens påverkan, en tillräcklig färdighet att använda digitala verktyg samt en vilja att kunna ta till sig nya arbetssätt i det egna arbetet.

Leda

Chefer och ledare ska vara väl förtrogna med verksamhetsutveckling genom digitalisering och känna sig kompetent och trygg i de möjligheter som digitaliseringen ger.

Möjliggöra

Verksamhet IT ska vara en strategisk och proaktiv partner till verksamheten, ha förmågan att bistå verksamheten i att ge inspiration, identifiera behov,  analysera, föreslå, införa och leverera digitala tjänster på ett effektivt sätt. 


Tillbaka till toppen