Bild visar tangentbord, brickor med olika ikoner och en anteckningsbok som ligger på ett bord

Utvecklingsprocessen

Nya digitaliseringsmöjligheter genomförs efter att effekten kan bevisas och hanteras med ordnat införande.

Ordnat införande är ett förhållningssätt som ska säkerställa att de digitaliseringsinitiativ som inte kan genomföras inom objektens eller verksamheternas befintliga budget beslutas av regiondirektörens ledningsgrupp. Nya möjligheter presenteras med en hypotes om effekt, kunskapen om effekten stärks genom en förstudie. Via pilot bevisas effekten och utifrån detta underlag tar ledningsgrupp beslut om införandet.

Med begränsade resurser är det viktigt att vi väljer noga vilken utveckling vi satsar på. Alla idéer behöver analyseras och beredas noga inför prioritering och beslut.

Utvecklingsprocessen och central expertis ska stödja verksamheterna från idé till färdigt resultat. Vi ska endast upphandla tjänster och system om vi har resurser att införa och förvalta  dem långsiktigt.

Steg i utvecklingsprocessen

Dialog

Föra dialog om vad som ska förändras och varför vill vi inleda ett utvecklingsarbete.

Utforska

Vilka behov och perspektiv finns hos de olika parterna i arbetet: medborgare, patient, medarbetare, chef? Detta steg går ut på att undersöka och fråga, vara nyfiken och samla in data. Idéer parkeras så att de inte glöms i nästa fas.

Idéskissa

Skissa på en mängd olika idéer på lösningar, ju fler desto bättre. Säga ja till allas idéer, spåna vidare och förändra tillsammans.

Prova

Välja ut en eller flera idéer att testa. Bli praktisk och fysisk, testa och justera tills det är så bra det kan bli.

Beslut om fortsättning

Efter prova-fasen ska beslut tas i RLG, RU, RLF eller HoS om eventuell fortsättning av utvecklingsarbetet. Här kan det även bli aktuellt att placera utvecklingsinitiativet i projektportföljen.

Bereda

Utvecklingsarbeten som bedöms lämpliga att bedriva i projektform ska beredas enligt checklistan i Region Västernorrlands projektmodell. Det ska göras för att säkra att vi tar hänsyn till ekonomi, juridik, IT och andra viktiga faktorer. Kopplat till dessa delar finns expertkunskap att ta del av inom organisationen.

Beslut om fortsättning

Efter bereda-fasen tas nytt beslut i RLG, RU, RLF eller HoS om det är lämpligt att gå vidare till införande-fasen.

Införa

När en hållbar lösning hittats kan den införas i verksamheten. Om många har varit delaktiga längs vägen blir övergången till det nya mycket enklare.

Följa upp

För att säkerställa att skattebetalarna får avkastning på investeringar i utveckling som exempelvis leder till högre kvalitet, ökade servicenivåer eller minskade kostnader för att nyttja offentliga tjänster behöver vi följa upp effekterna av den utveckling vi satsar på över tid.

Efter att något nytt har införts behöver det nya förvaltas och förbättras för att verkligen bidra till den nytta som är tänkt.

Olika vägar

Efter dialog-fasen eller prova-fasen kan det bli aktuellt för utvecklingsarbeten att i stället hamna i systemförvaltning, alternativt kategoriseras som utvecklingsinitiativ som ej görs i projektform. Alla arbeten går dock igenom samma faser förutom bereda, som enbart görs av initiativ i projektportföljen.

 


Tillbaka till toppen